Parallelsession A6 zum
Transcription
Parallelsession A6 zum
A6: DRGs: myth and reality for Swiss hospitals, doctors and patients DRGS: MYTH AND REALITY FOR SWISS HOSPITALS, DOCTORS AND PATIENTS John-Paul Vader1, Oliver Peters1, Caroline Clarinval2, Bernard Burnand3 1 CHUV, 2Institute of Biomedical Ethics - UZH, 3IUMSP / CHUV The introduction of prospective payment using Diagnosis-Related Groups (DRGs) is a major modification of the Swiss healthcare system. This change is accompanied by fears, myths and misinformation. Based on available evidence and on-going research, this multi-lingual workshop will explore the promises and threats of DRGs and describe what has changed or will change with their introduction. Recognized experts will introduce the themes: hospital financing, medical ethics and patient safety, followed by an interactive discussion with the participants. M. Oliver Peters, Directeur administratif et financier SwissDRG erkennt rund 60% aller individuellen Fallschwere- und Kostenunterschiede. Die nicht erkannten Kostenunterschiede streuen systematisch zu den grossen, öffentlichen, insbesondere zu den Universitätsspitäler, die um rund 20% höhere schweregradbereinigte Fallkosten als die übrigen Spitäler aufweisen. Der Autor beschreibt das Verhalten der Tarifstruktur anhand ihrer Finanzierungswirkung und anhand einer statistischen Untersuchung der Fallschwere-Unterschiede nach Versorgertypus innerhalb der DRG. Diskutiert werden die Versorgungswirkungen der beschriebenen Unzulänglichkeiten der Tarifstruktur und Möglichkeiten, diese Schwächen zu beseitigen, resp. zu kontrollieren. Ms. Caroline Clarinval, MPH As part of the IDoC research project, which assesses the impact of DRGs on health care professionals and patients, subproject A focuses on the impact of DRGs on physician ethos and practice. DRGs are believed to affect physician job satisfaction, the patient-physician relationship, and ultimately the quality of care. Using quantitative and qualitative research methods, this study will identify ethical challenges confronting physicians. These tools will constitute a set of instruments for monitoring the impact DRGs on health care professionals and patients. Professeur Bernard Burnand Une des craintes de l’introduction des DRG est le possible compromis de la sécurité des patients. Un projet de recherche financé pour le Fonds national évalue les effets de ce changement sur une série d'indicateurs de sécurité des patients (Patient Safety Indicators PSI), développés à partir d'algorithmes de codes diagnostics de la Classification Internationale des Maladies (CIM) et des codes d’interventions. Les premiers résultats de ce projet seront présentés, tant en ce qui concerne la validité de ces indicateurs que de l’effet observé suite à l’introduction des DRGs.