Parallelsession A6 zum

Transcription

Parallelsession A6 zum
A6:
DRGs: myth and reality for Swiss hospitals, doctors
and patients
DRGS: MYTH AND REALITY FOR SWISS HOSPITALS, DOCTORS AND PATIENTS
John-Paul Vader1, Oliver Peters1, Caroline Clarinval2, Bernard Burnand3
1
CHUV, 2Institute of Biomedical Ethics - UZH, 3IUMSP / CHUV
The introduction of prospective payment using Diagnosis-Related Groups (DRGs) is a major
modification of the Swiss healthcare system. This change is accompanied by fears, myths and
misinformation. Based on available evidence and on-going research, this multi-lingual
workshop will explore the promises and threats of DRGs and describe what has changed or will
change with their introduction.
Recognized experts will introduce the themes: hospital financing, medical ethics and patient
safety, followed by an interactive discussion with the participants.
M. Oliver Peters, Directeur administratif et financier
SwissDRG erkennt rund 60% aller individuellen Fallschwere- und Kostenunterschiede. Die
nicht erkannten Kostenunterschiede streuen systematisch zu den grossen, öffentlichen,
insbesondere zu den Universitätsspitäler, die um rund 20% höhere schweregradbereinigte
Fallkosten als die übrigen Spitäler aufweisen. Der Autor beschreibt das Verhalten der
Tarifstruktur anhand ihrer Finanzierungswirkung und anhand einer statistischen Untersuchung
der Fallschwere-Unterschiede nach Versorgertypus innerhalb der DRG.
Diskutiert werden die Versorgungswirkungen der beschriebenen Unzulänglichkeiten der
Tarifstruktur und Möglichkeiten, diese Schwächen zu beseitigen, resp. zu kontrollieren.
Ms. Caroline Clarinval, MPH
As part of the IDoC research project, which assesses the impact of DRGs on health care
professionals and patients, subproject A focuses on the impact of DRGs on physician ethos
and practice. DRGs are believed to affect physician job satisfaction, the patient-physician
relationship, and ultimately the quality of care. Using quantitative and qualitative research
methods, this study will identify ethical challenges confronting physicians. These tools will
constitute a set of instruments for monitoring the impact DRGs on health care professionals
and patients.
Professeur Bernard Burnand
Une des craintes de l’introduction des DRG est le possible compromis de la sécurité des
patients. Un projet de recherche financé pour le Fonds national évalue les effets de ce
changement sur une série d'indicateurs de sécurité des patients (Patient Safety Indicators PSI), développés à partir d'algorithmes de codes diagnostics de la Classification Internationale
des Maladies (CIM) et des codes d’interventions. Les premiers résultats de ce projet seront
présentés, tant en ce qui concerne la validité de ces indicateurs que de l’effet observé suite à
l’introduction des DRGs.