B-type Natriuretic Peptide (BNP)

Transcription

B-type Natriuretic Peptide (BNP)
B-type Natriuretic
Peptide (BNP)
Maeder&Keller. Praxis 2008
Fall 1
• 42-jährige Frau mit Atemnot in Ruhe seit
12 Stunden, massiv seit einer Stunde
• Klinische Untersuchung unauffällig
• Thorax unauffällig
• EKG unauffällig
• BNP 12 ng/l
BNP bei akuter Dyspnoe
Maisel AS et al. N Engl J Med 2002
BNP bei akuter Dyspnoe
Maisel AS et al. N Engl J Med 2002
BNP und Management bei akuter Dyspnoe
Mueller C et al. N Engl J Med 2004
BNP und Management bei akuter Dyspnoe
Mueller C et al. N Engl J Med 2004
Fall 2
• 73-jähriger Mann mit seit Tagen
zunehmender Dyspnoe, in der letzten
Nacht Orthopnoe
• RGs basal beidseits, 4/6 Systolikum über
Apex
• EKG mit unspezifischen
Repolarisationsstörung
• Thorax mit basoapikaler Umverteilung
• BNP 367 ng/l
Untersuchung
Kommentar
Klasse Level
Transthorakale
Echokardiografie
12 Ableitung-EKG
alle Patienten
I
C
alle Patienten
I
C
Blutchemie
alle Patienten
I
C
Hämatologie
alle Patienten
I
C
BNP, NT-proBNP,
MR-proANP
Thoraxröntgen
alle Patienten
IIa
C
alle Patienten
IIa
C
bei Hinweisen auf
Ischämie
I
C
die meisten
I
C
Koronarangiografie
Kardiales MRI
McMurray JJV et al. Eur Heart J 2012
Fall 3
• 65-jähriger Mann mit Thoraxschmerz seit
3 Tagen, progressive Dyspnoe seit 12
Stunden, aktuell Orthopnoe
• Klinisch und radiologisch Lungenoedem
• EKG mit Q-Zacken und biphasischen TWellen in V2-V6 sowie I und aVL, HF
100/min
• BNP 1000 ng/l
Fall 4
• 61-jähriger Mann, chronische
Herzinsuffizienz bei St. n.
Vorderwandinfarkt 2006, LVEF 26%
• ICD
• Zestril 20 mg, Bilol 5 mg, Aldactone 25
mg, Torem 10 mg
• Dyspnoe NYHA II
• BNP 190 ng/l
BNP und Prognose bei chronischer Herzinsuffizienz
Anand IS et al. Circulation 2003
Fall 4b
• 61-jähriger Mann, chronische
Herzinsuffizienz bei St. n.
Vorderwandinfarkt 2006, LVEF 26%
• ICD
• Zestril 20 mg, Bilol 5 mg, Aldactone 25
mg, Torem 10 mg
• Dyspnoe NYHA III, vorher II
• BNP 840 ng/l (vorher 190 ng/l)
BNP-Veränderungen und Prognose bei
chronischer Herzinsuffizienz
Anand IS et al. Circulation 2003
BNP-gesteuertes Management bei chronischer
Herzinsuffizienz
Pfisterer M et al. JAMA 2009
Pfisterer M et al. JAMA 2009
Pfisterer M et al. JAMA 2009
Meta-Analyse BNP und Management
chronische Herzinsuffizienz
Mortalität
Porapakkham P, et al. Arch Intern Med 2010
Fall 5
• 72-jährige Frau, schwere
Aortenklappenstenose (dp mean 48
mmHg, LVEF 70%)
• Asymptomatisch
• Ergometrie 130 Watt, normaler BlutdruckAnstieg
• BNP 80 ng/l
Fall 5b
• 72-jährige Frau, schwere
Aortenklappenstenose (dp mean 48
mmHg, LVEF 70%)
• Asymptomatisch
• Ergometrie 100 Watt, kein BlutdruckAnstieg
• BNP 190 ng/l
Monin JL et al. Circulation 2009
Monin JL et al. Circulation 2009
Fall 6
•
•
•
•
•
•
45-jährige Frau, BMI 48 kg/m2
Abklärung vor Magen-Bypass
Dyspnoe NYHA III
Nicht belastbar wegen Gonarthrose
EKG unauffällig
BNP 43 ng/l
BNP und Mortalität
Wang TJ et al. NEJM 2004
Anesth Analg. 2011 May;112(5):1019-33. doi: 10.1213/ANE.0b013e31820f286f. Epub 2011 Mar 3.
The predictive value of preoperative natriuretic peptide concentrations in adults undergoing
surgery: a systematic review and meta-analysis.
Lurati Buse GA, Koller MT, Burkhart C, Seeberger MD, Filipovic M.
Source
Department of Anesthesia and Intensive Care Medicine, University Hospital Basel, Spitalstrasse 21CH4031, Basel, Switzerland. [email protected]
Abstract
BACKGROUND:
Several studies have evaluated preoperative B-type natriuretic peptides (NPs) for predicting mortality
after surgery; however, the number of deaths in each study was small, limiting the power of these
studies. We conducted a systematic review and meta-analysis of studies addressing preoperative NP
levels to predict mortality after cardiac and noncardiac surgery.
METHODS:
We searched MEDLINE and EMBASE using the terms "natriuretic peptides," "surgery or surgical
procedures," and a validated combination of prognostic and diagnostic terms. Two investigators
independently assessed studies for eligibility and extracted data. The end points were all-cause mortality
at ≥6 months and at ≤90 days. We used a bivariate model to derive measures of prognostic accuracy
and their heterogeneity. We calculated the pooled positive predictive value (PPV) and negative predictive
value (NPV) by Bayesian Markov chain Monte Carlo methods.
RESULTS:
Of the 1558 retrieved articles, 23 studies satisfied the predefined eligibility criteria. After cardiac surgery,
the diagnostic odds ratio of NP was 4.11 (95% confidence interval, 2.22-7.60) for ≥6-month mortality, the
PPV 0.17 (95% Bayesian confidence interval, 0.07-0.36), and the NPV 0.96 (0.90-0.98). After noncardiac
surgery, the diagnostic odds ratio of NP was 4.97 (3.06-8.07) for ≥6-month mortality. The corresponding
PPV was 0.24 (0.14-0.38) and the NPV 0.94 (0.88-0.97). Results were similar for ≤90-day mortality.
CONCLUSIONS:
Preoperative NP concentrations were associated with mortality after cardiac and noncardiac
surgery. NP had high NPVs for both types of surgery suggesting that preoperative NP
concentrations may be helpful in preoperative risk stratification
Fall 6b
• 47-jährige Frau, BMI nach Magenbypass
auf 29 kg/m2 reduziert
• Dyspnoe NYHA I-II
• EKG unauffällig
• BNP 127 ng/l
Fakoren mit Einfluss auf BNP
•
•
•
•
•
•
•
•
Wandstress
Myokardiale Ischämie
Alter, Geschlecht
Nierenfunktion
Body mass index
Hämoglobin
Inflammation
andere
SNS stimulation
RV wall stress
LA wall stress
Cytokines
Ischemia
Cardiomyocyte stretch
CAD, severe LVH
Inflammation
Atherosclerosis
Drugs
LV wall stress
BNP gene expression 
+
preproBNP 
Signal peptide
-blockers, digoxin
proBNP 
- (?)
Obesity
Thyroid
hormones
Serum BNP 
Serum NT-proBNP 
BNP clearance 
NT-proBNP clearance 
Anemia
Renal failure
Maeder MT et al.
Int J Cardiol 2008
+(?)
Other
factors
???
-
BNP und Body Mass Index
BMI
BMI
Wang TJ et al. Circulation 2004
BNP und Auftreten von Diabetes
Lazo M et al. Diabetes 2013
Fall 7
• 28-jähriger Mann, schwere Pneumonie,
assoziiertes ARDS
• MAP 60 mmHg, Noradrenalin 10 mcg/min
• BNP 829 ng/l
BNP beiB-type
schwerer
Sepsis vs. peptide
Herzinsuffizienz
natriutretic
BNP (pg/mL)
1200
900
600
300
LVEV (%)
0
20
40
60
80
Sepsis group
S-CHF group
Maeder M, et al. Eur J Heart Fail 2005