Reflotron® Uric Acid
Transcription
Reflotron® Uric Acid
# 505 (2010) - DXO-LI - Frau Veselovski Reflotron® Uric Acid EN Intended use Test for the quantitative determination of uric acid in blood, serum or plasma with Reflotron. Presentation Pack of 30 test strips, 5() 1 0745103 Clinical aspects Uric acid is the end product of purine metabolism in the human body. Determination of uric acid is used for the diagnosis and monitoring of numerous renal and metabolic disorders such as renal failure, gout, leukaemia, psoriasis, fasting states and other diseases with nutritional disturbances as well as in patients treated with antineoplastic drugs. Test principle1 After application to the test strip, the sample flows into the reaction zone, in the case of blood after separation of the erythrocytes from the plasma. In the presence of uricase the uric acid is oxidized by oxygen to allantoin and hydrogen peroxide. In a reaction catalyzed by peroxidase the hydrogen peroxide then converts an indicator into its oxidized blue form: uricase uric acid + O2 + 2 H2O õõõõõú allantoin + H2O2 + CO2 POD H2O2 + indicator õõõõú dye + H2O At a temperature of 37°C the dye formed is measured at 642 nm and the uric acid concentration displayed after about 200 seconds in mg/dl or µmol/l depending on how the instrument has been set. Components per test: uricase (porcine liver) ' 36 mU; POD (horseradish) ' 72 mU; ascorbate oxidase (zucchini) ' 0.23 U; 4-(4-dimethylaminophenyl)-5-methyl-2(3,5-dimethoxy-4-hydroxyphenyl)-imidazole dihydrochloride (indicator) 9.36 µg; buffer Precautions and warnings For in vitro diagnostic use. Please observe the usual precautions for handling laboratory reagents. Storage and shelf-life Store at +2°C to +8°C. Under these conditions the tests can be used up to the expiry date printed on the pack or container. After removing a test strip, be sure to re-stopper the container immediately otherwise exposure to dust, humidity etc. may render the test strips unusable. Sample collection and treatment 2, 3 Capillary blood; whole blood collected in standard sample collection tubes, as well as serum prepared from this; heparinized blood or heparinized plasma. Use fresh capillary or venous blood immediately after collection. Use only heparin (preferably lithium heparinate) as anticoagulant. Do not use any other anticoagulants or additives. Heparinized blood kept in closed containers should be used within 8 hours. After precipitation of the cellular components the supernatant plasma may be used if care is taken not to shake the specimen. If coated single-use containers or capillary pipettes are used, please observe the stability data given by the manufacturer. Serum and heparinized plasma kept in closed containers is stable for 7 days at +4°C to +8°C and for 3 days at +20°C to + 25°C. Notes - limitations of the procedure – interferences2,4 Ascorbic acid at concentrations up to 5 mg/dl (284 µmol/l) has no influence on the result. Toxic or pathological concentrations of dopamine or methyldopa can lead to measurement of increased values. No influence of the following on the test result has been found to date (criterion: recovery ± 10 % of baseline): endogenous substances, haematocrit values up to 55 %, haemolysis up to 1 %, lipaemia or 38 other drugs tested. Calibration The function curve for Reflotron Uric Acid, for converting reflectance values into concentrations, is defined for each lot, using the Uric Acid-plus method of Roche Diagnostics at 37°C. The data are automatically programmed into the instrument during testing. Testing procedure Additional materials required (not supplied): Reflotron instrument; Reflotron Pipette and pipette tips or capillary pipette, controls, usual laboratory equipment for collecting blood. Before carrying out a test, please read the Reflotron manual and be sure that you are familiar with the instrument’s operation. Switch on the instrument. When the display shows “READY”, remove a test strip from the container. Replace the desiccant stopper on the container immediately. Unwrap the strip (a), taking care not to bend it. Using the Reflotron Pipette, for example, draw sample material into the pipette (avoiding bubbles) and apply as a drop to the centre of the red application zone (xx) – being careful not to touch the application zone with the pipette tip (b); required volume of specimen for application. 30 µl (see illustration). With the sliding cover or flap open, place the test strip on to the guide within 15 sec and slide forward horizontally until it locks into place (c). Close the sliding cover or flap. (b) (a) (c) Vorsichtsmaßnahmen und Warnhinweise In vitro Diagnostikum. Die beim Umgang mit Laborreagenzien üblichen Vorsichtsmaßnahmen beachten. Lagerung und Haltbarkeit Haltbarkeit und Aufbewahrung bei +2°C - +8°C bis zum auf der Packung bzw. der Röhre angegebenen Verfalldatum. Nach Entnahme eines Teststreifens ist die Röhre mit dem Stopfen dicht zu verschließen, damit die Reagenzträger nicht durch äußere Einwirkungen unbrauchbar werden. The instrument displays “UA” to confirm that it has correctly read in the testspecific magnetic code. The display shows the number of seconds left before the result is displayed. The uric acid concentration is calculated automatically from the readings taken using a function and conversion factors that are entered in the instrument via the magnetic strip on the underside of each test strip. The uric acid concentration is displayed in mg/dl or µmol/l depending on whether the instrument has been set to show conventional or SI units. Remove the used test strip from the Reflotron and dispose of it according to your laboratory’s procedure. Reference ranges5 Men: 3.4–7.0 mg/dl or 200–420 µmol/l. Women: 2.4–5.7 mg/dl or 140–340 µmol/l. Conversion factor: mg/dl x 59.5 = µmol/l. It is up to each laboratory to check that the reference ranges are appropriate to its patient groups, and to establish its own reference ranges if necessary. For diagnostic purposes the uric acid results should always be evaluated in combination with the history, the clinical examination and the results of other examinations and tests carried out. Measuring range and dilution2 Measuring range: 2.0 – 20.0 mg/dl or 120 – 1190 µmol/l. If the measured uric acid value is above the measuring range for Reflotron Uric Acid (indicated by > in front of the displayed result), the serum or plasma sample may be diluted with physiological saline in a ratio of 1+1. The true uric acid concentration C can be calculated from the displayed uric acid concentration C dil using the following formula: C = 2 · C dil. Quality control For quality control, use Reflotron Precinorm U or Reflotron Check to meet individual laboratory requirements or to comply with regulations. The results must be within the prescribed ranges. Each laboratory must specify corrective measures to be applied in the event of values being out of range. Performance characteristics6 The data for Reflotron Uric Acid were determined in series of tests. The majority of the data for the test were within the given ranges. Repeatability (within-series imprecision): CV (coefficient of variation) 2.2 % in the normal range, 1.9 % in the pathological range; sample material: serum. Reproducibility (day-to-day imprecision): CV 2.6 % in the normal range, 2.4 % in the pathological range; sample material: control sera. Accuracy (methods comparisons; mg/dl; regression equations, n samples, correlation coefficient r): y = 0.930 x + 0.50 and 1.058 x - 0.05, respectively, (n = 37-100; r = 0.975; sample material: heparinized blood; reference method x: Uricase-Katalase Method, Roche Diagnostics). For an explanation of the symbols used and a list of references please refer to the end of this insert. Significant additions or changes are indicated by a change bar in the margin. Probennahme und Vorbereitung2, 3 Kapillarblut, mit Standard-Probenentnahmeröhrchen abgenommenes Blut, daraus gewonnenes Serum; Heparinblut oder Heparinplasma. Frisches Kapillar- oder Venenblut sofort einsetzen. Als Antikoagulans darf nur Heparin (vorzugsweise Lithiumheparinat) eingesetzt werden. Keine anderen Antikoagulantien oder Zusatzstoffe verwenden. Heparinblut bei Aufbewahrung im geschlossenen Gefäß innerhalb von 8 Stunden verwenden. Nach dem Absetzen der zellulären Bestandteile kann das überstehende Plasma verwendet werden, wenn ein Aufschütteln der Probe vermieden wird. Bei Verwendung von beschichteten Einmalgefäßen oder Kapillarpipetten sind die Angaben des Herstellers zu beachten. Für Serum und Heparinplasma beträgt die Haltbarkeit der Probe im geschlossenen Gefäß bei +4°C - +8°C: 7 Tage; bei +20°C - +25°C: 3 Tage. Hinweise - Einschränkungen des Verfahrens – Interferenzen2,4 Ascorbinsäure bis 5 mg/dl (284 µmol/l) hat keinen Einfluß auf das Messergebnis. Bei toxischen bzw. pathologischen Konzentrationen von Dopamin und Methyldopa können erhöhte Werte auftreten. Bisher konnte kein Einfluß (als Bewertung gilt: Wiederfindung ± 10% vom Ausgangswert) auf das Messergebnis durch endogene Substanzen, durch Hämatokritwerte bis 55%, durch Hämolyse bis 1%, durch Lipämie sowie 38 weitere geprüfte Arzneiwirkstoffe festgestellt werden. Kalibrierung Die Festlegung der Funktionskurve von Reflotron Uric Acid zur Umrechnung von Reflexionswerten in Konzentrationen erfolgt chargenspezifisch unter Verwendung der Harnsäure-plus Methode von Roche Diagnostics bei 37°C. Die Daten werden bei Testdurchführung dem Gerät automatisch übermittelt. Durchführung des Tests Zusätzlich erforderliche Materialien (nicht mitgeliefert): Reflotron Instrument; Reflotron Pipette und Pipettenspitzen bzw. Kapillarpipette, Kontrollmaterialien, laborübliche Ausstattung zur Blutentnahme. Vor der Durchführung der Bestimmung die Gebrauchsanweisung des Reflotron Geräts lesen und sich mit der Funktion des Geräts vertraut machen. Gerät einschalten. Wenn „MESSBEREIT” angezeigt wird, einen Reagenzträger aus der Röhre entnehmen. Röhre sofort wieder mit dem Trockenmittelstopfen ver-schließen. Schutzfolie vom Reagenzträger entfernen (a), hierbei Durchbiegen des Reagenzträgers vermeiden. Probenmaterial z. B. mit Reflotron Pipette blasenfrei aufnehmen und zentral auf den roten Teil der Auftragezone (xx) – ohne diese mit der Pipettenspitze zu berühren – als Tropfen applizieren (b); erforderliches Auftragevolumen: 30 µl Probe (siehe Abbildung). Reagenzträger innerhalb von 15 Sekunden bei geöffnetem Schieber bzw. Klappe in die Führungsschiene stecken und waagrecht bis zum spürbaren Einrasten einschieben (c). Schieber bzw. Klappe schließen. (a) (b) (c) Last updated: 2010-05 DE Anwendungszweck Test zur quantitativen Bestimmung von Harnsäure in Blut, Serum oder Plasma mit Reflotron Messgeräten. Handelsform Packung mit 30 Reagenzträgern, 5() 1 0745103 Klinische Aspekte Harnsäure ist das Endprodukt des Purinstoffwechsels im menschlichen Organismus. Harnsäurebestimmungen werden zur Diagnose und Verlaufskontrolle zahlreicher Nieren- und Stoffwechselstörungen wie Niereninsuffizienz, Gicht, Leukämie, Psoriasis, bei Hungerzuständen und anderen Erkrankungen mit Ernährungsstörungen sowie bei Patienten mit zytostatischer Therapie eingesetzt. Testprinzip1 Im vorliegenden Reflotron Uric Acid-Test fließt die aufgetragenen Probe, bei Blut unter Abtrennung der Erythrozyten, auf dem Reagenzträger in die Reaktionszone. Die Harnsäure wird durch Sauerstoff in Gegenwart von Uricase zu Allantoin und Wasserstoffperoxid oxidiert, welches einen Indikator unter Einwirkung von Peroxidase in seine oxidierte blaue Form überführt: Uricase Harnsäure + O2 + 2 H2O õõõõõú Allantoin + H2O2 + CO2 POD H2O2 + Indikator õõõõõú Farbstoff + H2O Bei einer Temperatur von 37°C wird der gebildete Farstoff bei 642 nm gemessen und die Harnsäure-Konzentration nach ca. 200 Sekunden je nach Einstellung des Geräts in mg/dl oder µmol/l angezeigt. Inhaltsstoffe pro Testfeld: Uricase (Schweineleber) ' 36 mU; POD (Meerrettich) ' 72 mU; Ascorbatoxidase (Zucchini) ' 0,23 U; 4-(4-Dimethylaminophenyl)-5methyl-2-(3,5-dimethoxy-4-hydroxyphenyl)-imidazol-dihydrochlorid (Indikator) 9,36 µg; Puffer. Qualitätskontrolle Reflotron Precinorm U bzw. Reflotron Check ist entsprechend den individuellen Anforderungen des Labors bzw. den jeweiligen Vorschriften zur Qualitätskontrolle einzusetzen. Die Ergebnisse müssen innerhalb der definierten Bereiche liegen. Jedes Labor sollte Korrekturmaßnahmen beschreiben für den Fall, dass Werte außerhalb des Bereichs liegen. Leistungsmerkmale6 Die Daten für Reflotron Uric Acid wurden in Erprobungsuntersuchungen ermittelt. Die Majorität der Daten für den Test lag innerhalb der angegebenen Werte. Wiederholbarkeit (Impräzision in der Serie): VK (Variationskoeffizient) im Normalbereich 2,2%, im pathologischen Bereich 1,9%; Probenmaterial: Serum. Reproduzierbarkeit (Impräzision von Tag zu Tag): VK im Normalbereich 2,6%, im pathologischen Bereich 2,4%; Probenmaterial: Kontrollseren. Richtigkeit (Methodenvergleiche; mg/dl; Ausgleichsgeradengleichungen, n Proben, Korrelationskoeffizient r): y = 0,930 x + 0,50 bzw. 1,058 x – 0,05 (n = 37 - 100; r = 0,975; Probenmaterial: Heparinblut; Vergleichsmethode x: Uricase-KatalaseMethode, Roche Diagnostics). Symbolerklärungen und Literaturangaben finden Sie am Ende der Packungsbeilage. Signifikante Ergänzungen oder Änderungen sind durch eine Markierung am Rand gekennzeichnet. Datum der Überarbeitung: 2010-05 FR Domaine d’utilisation Test pour la détermination quantitative, à l’aide des appareils Reflotron, de l’acide urique dans le sang, le sérum ou le plasma. Referenzbereiche5 Männer: 3,4–7,0 mg/dl bzw. 200–420 µmol/l. Frauen: 2,4–5,7 mg/dl bzw. 140–340 µmol/l. Umrechnungsfaktor: mg/dl x 59,5 = µmol/l. Jedes Labor sollte die Übertragbarkeit der Referenzbereiche für die eigenen Patientengruppen überprüfen und gegebenenfalls eigene Referenzbereiche ermitteln. Für diagnostische Zwecke sind die Harnsäureergebnisse stets im Zusammenhang mit der Anamnese, der klinischen Untersuchung und anderen Untersuchungsergebnissen zu werten. Messbereich und Verdünnungsvorschrift 2 Messbereich: 2,0 – 20,0 mg/dl bzw. 120 – 1190 µmol/l. Liegt der gemessene Harnsäurewert oberhalb des Messbereiches von Reflotron Uric Acid (gekennzeichnet durch > vor dem Messergebnis), so kann die entsprechende Serum- oder Plasma-Probe mit physiologischer Kochsalzlösung im Verhältniss 1+1 verdünnt werden. Der wahre Harnsäurewert C kann aus der gefundenen Harnsäurekonzentration C v nach folgender Formel berechnet werden: C = 2 · C v. Calibration La détermination de la courbe de référence de Reflotron Uric Acid (acide urique) permettant de convertir les valeurs de réflectance en concentrations est spécifique à chaque lot et s’effectue à l’aide de la méthode Acide urique plus de Roche Diagnostics à 37°C. Les données sont automatiquement transmises à l’appareil lors de l’exécution du test. Exécution du test Matériel supplémentaire nécessaire (non fourni): appareil Reflotron, Reflotron Pipette et embouts de pipettes ou tube capillaire, solutions de contrôle, matériel usuel de laboratoire destiné au prélèvement sanguin. Avant de procéder à une mesure, consulter le manuel Reflotron et se familiariser au fonctionnement de l’appareil. Allumer l’appareil. Lorsque le message «PRET» s’affiche, retirer une bandelette réactive du tube et refermer immédiatement ce dernier à l’aide du bouchon contenant le dessicant. Retirer la feuille protectrice de la bandelette réactive (a) en évitant de courber celle-ci. Prélever l’échantillon - à l’aide de Reflotron Pipette par ex. - sans former de bulles et en déposer une goutte au centre de la partie rouge de la zone de dépôt (xx) en veillant à ne pas toucher celle-ci avec l’embout de la pipette (b). Volume d’échantillon nécessaire: 30 µl (voir schéma). Soulever le couvercle de Reflotron et, dans les 15 secondes, insérer horizontalement la bandelette réactive dans le logement prévu à cet effet jusqu’à ce qu’un déclic se fasse entendre (c). Refermer le couvercle. (a) (b) (c) Conditionnement Tube de 30 bandelettes réactives, 5() 1 0745103 Aspects cliniques L’acide urique est le produit final du métabolisme des purines dans l’organisme humain. Le dosage de l’acide urique est utilisé dans le cadre du diagnostic et du suivi de l’évolution d’un grand nombre de troubles de la fonction rénale et du métabolisme tels que l’insuffisance rénale et la goutte, de la leucémie, du psoriasis, des états de dénutrition ainsi que d’autres affections s’accompagnant de troubles de l’alimentation. Il est également employé chez les patients sous traitement cytostatique. Principe du test1 Dans ce test Reflotron Uric Acid (Acide urique), l’échantillon placé sur la zone de dépôt s’infiltre - après séparation des érythrocytes s’il s’agit de sang - dans la zone de mesure. L’acide urique est, en présence d’uricase, dégradé en allantoïne et en eau oxygénée. Sous l’effet catalytique de la peroxidase, cette dernière provoque l’oxydation d’un indicateur, donnant ainsi naissance à un dérivé coloré bleu: uricase acide urique + O2 + 2 H2O õõõõú allantoïne + H2O2 + CO2 POD H2O2 + indicateur õõõú dérivé coloré + H2O L’intensité de la coloration développée est mesurée par procédé cinétique à 642 nm et à une température de 37°C. La concentration d’acide urique s’affiche au bout de 200 secondes environ en mg/dl ou µmol/l selon le réglage de l‘appareil. Composants par zone réactive: uricase (foie de porc) ' 36 mU; POD (raifort) ' 72 mU; ascorbate-oxydase (courgette) ' 0,23 U; 4-(diméthylamino-4-phényl)5-méthyl-2-(3,5-diméthoxy-4-hydroxyphényl) -imidazole-dihydrochlorure (indicateur) 9,36 µg; tampon. Précautions d’emploi et mise en garde Usage in vitro. Se conformer aux consignes de sécurité applicables au personnel de laboratoire. Das Gerät bestätigt mit der Anzeige „UA“, dass der testspezifische Magnetcode richtig eingelesen wurde. Die Sekunden bis zum Vorliegen des Ergebnisses werden digital angezeigt. Die Konzentration wird mit Hilfe einer Funktion und Umrechnungsfaktoren, die dem Gerät durch das auf jedem Reagenzträger befindliche Magnetband übermittelt werden, ausgewertet und automatisch berechnet. Je nach Einstellung auf konventionelle oder SI Einheit wird die Harnsäurekonzentration in mg/dl oder µmol/l angezeigt. Den gebrauchten Reagenzträger entnehmen und nach den für Ihr Labor geltenden Richtlinien entsorgen. base): substances endogènes, taux d’hématocrite jusqu’à 55%, hémolyse jusqu’à 1%, lipémie ainsi que 38 autres substances pharmaceutiques ayant été testées. Conservation et stabilité Conservation et stabilité entre +2°C et +8°C jusqu’à la date de péremption indiquée sur l’emballage et le tube. Bien refermer le tube à l’aide du bouchon après en avoir retiré une bandelette réactive pour éviter que les conditions ambiantes rendent les bandelettes réactives inutilisables. Prélèvement et préparation de l’échantillon2, 3 Sang capillaire; sérum issu de sang prélevé à l’aide de tubes à prélèvement standard; sang hépariné ou plasma hépariné. Le sang capillaire ou veineux frais doit être utilisé immédiatement après le prélèvement de sang. N’utiliser que l’anticoagulant héparine (de préférence de l’héparinate de lithium). Aucun autre anticoagulant ou adjuvant ne doit être employé. Le sang hépariné conservé dans un récipient fermé doit être utilisé dans les 8 heures. Une fois que les éléments cellulaires se sont déposés au fond du récipient, le plasma surnageant peut être utilisé à condition de ne pas secouer le récipient. En cas d’utilisation de tubes (à usage unique/capillaires) héparinés, se conformer aux instructions du fabricant. La stabilité du sérum et du plasma hépariné ayant été conservés dans un récipient fermé est de 7 jours à une température entre +4°C et +8°C et de 3 jours à une température entre +20°C et +25°C. Remarques; limites de la méthode – interférences2,4 Un taux d’acide ascorbique jusqu’à 5 mg/dl (284 µmol/l) n’a aucune incidence sur le résultat. Une concentration toxique/pathologique de dopamine et de méthyldopa peut conduire à des résultats par excès. Jusqu’à présent, la présence des substances ci-dessous s’est avérée n’avoir aucune influence sur les résultats du test (critère: valeur obtenue + 10% de la valeur de L’appareil confirme que le code magnétique spécifique au test a été correctement lu en affichant «UA». Les secondes défilent à l’écran jusqu’à ce que le résultat apparaisse. La concentration d’acide urique est détectée et calculée automatiquement par le biais d’une fonction et de facteurs de conversion transmis à l’appareil par la bande magnétique figurant sur chacune des bandelettes réactives. Selon l’unité de mesure réglée sur l’appareil (unités conventionnelles ou unités SI), la concentration d’acide urique s’affiche en mg/dl ou en µmol/l. Retirer la bandelette réactive et l’éliminer conformément aux directives en vigueur dans le laboratoire. Domaines de référence5 Hommes: 3,4–7,0 mg/dl ou 200–420 µmol/l. Femmes: 2,4–5,7 mg/dl ou 140–340 µmol/l. Facteur de conversion: mg/dl x 59,5 = µmol/l. Chaque laboratoire devra vérifier la validité de ces valeurs de référence et le cas échéant établir ses propres valeurs selon la population examinée. Les résultats d’acide urique utilisés à des fins diagnostiques doivent toujours être interprétés en tenant compte de l’anamnèse, de l’examen clinique ainsi que d’autres résultats d’analyses. Intervalle de mesure et consignes de dilution de l’échan-tillon2 Intervalle de mesure: 2,0 – 20,0 mg/dl ou 120 – 1190 µmol/l. Si le taux d’acide urique obtenu se situe au-dessus de la limite supérieure de l’intervalle de mesure de Reflotron Uric Acid (signalisé par le signe > précédant le résultat), il est possible de diluer l’échantillon de sérum ou de plasma avec une solution physiologique de chlorure de sodium dans un rapport de 1 + 1. Le véritable taux d’acide urique C se calcule alors à partir de la concentration d’acide urique Cdil ainsi obtenue de la manière suivante: C = 2 · Cdil. Contrôle de qualité Reflotron Precinorm U et Reflotron Check doivent être utilisés conformément aux exigences du laboratoire concerné et des directives relatives au contrôle de qualité. Les résultats doivent se situer dans les limites de l’intervalle spécifié. Chaque laboratoire devra définir des actions correctives si les résultats se situent en dehors de cet intervalle. Performances analytiques6 Les données ci-dessous sont le résultat d’études réalisées sur Reflotronâ Uric Acid. La majorité des données obtenues avec le test se situait dans la limite des valeurs indiquées. Répétabilité (précision intra-série): Le CV (coefficient de variation) est de 2,2% pour l’intervalle normal et de 1,9% pour l’intervalle pathologique. Nature des échantillons: sérum. Reproductibilité (précision inter-série): Le CV est de 2,6% pour l’intervalle normal et de 2,4% pour l’intervalle pathologique. Nature des échantillons: sérums de contrôle. Exactitude (comparaison de méthodes; mg/dl; équation de la droite régression, n = échantillons, r = coefficient de corrélation): y = 0,930 x + 0,50 ou 1,058 x – 0,05 (n = 37 - 100; r = 0,975; nature des échantillons: sang hépariné; méthode de comparaison x: méthode uricase-catalase, Roche Diagnostics. Vous trouverez la légende des symboles et la bibliographie à la fin de la notice d’utilisation. Les modifications importantes par rapport à la version précédente sont signalées par une barre verticale dans la marge. Mise à jour: 2010-05 05904773001(01) V1/R1 (black) - 2010-05 pi_05904773001_01_INT_420x297_IFU.indd 1 06.07.2010 14:08:05 # 505 (2010) - DXO-LI - Frau Veselovski IT Uso previsto Test per la determinazione quantitativa dell’acido urico in campioni di sangue, siero o plasma con l’ausilio degli strumenti Reflotron. Confezione Confezione da 30 strisce reattive, 5() 1 0745103 Significato clinico L’acido urico è il prodotto finale del metabolismo purinico. La determinazione dell’acido urico è importante per la diagnosi ed il controllo successivo di numerosi disturbi renali e metabolici quali insufficienza renale, gotta, leucemia, psoriasi, stati di inanizione ed altre patologie associate a disturbi della nutrizione, in pazienti sotto terapia citostatica. Principio del test Il campione applicato sulla striscia reattiva Reflotron Uric Acid penetra nella zona di reazione (nei campioni di sangue ha avuto luogo la separazione degli eritrociti). L’acido urico viene ossidato in allantoina e perossido d’idrogeno dall’ossigeno in presenza di uricasi. In presenza di perossidasi (POD) l’indicatore incolore viene ossidato in indicatore blu: 1 (a) (b) (c) Sul display appare la scritta “UA” che conferma il riconoscimento della striscia e l’avvenuta lettura del codice magnetico, seguita dal numero di secondi che mancano alla comparsa del risultato. La concentrazione viene calcolata automaticamente dallo strumento con l’ausilio di una funzione e di fattori di conversione in relazione ai dati forniti dal codice magnetico di ciascuna striscia reattiva. A seconda delle impostazioni programmate nello strumento, la concentrazione di acido urico viene espressa in unità convenzionali (mg/dl) o unità SI (µmol/l). Togliere la striscia utilizzata ed eliminarla secondo le direttive per lo smaltimento dei rifiuti di laboratorio. Intervalli di riferimento5 Uomini: 3,4–7,0 mg/dl (200–420 µmol/l). Donne: 2,4–5,7 mg/dl (140–340 µmol/l). Fattore di conversione: mg/dl x 59,5 = µmol/l. POD H2O2 + Indicatore õõõõú Indicatore blu + H2O Ciascun laboratorio dovrebbe verificare l’applicabilità degli intervalli di riferimento alla propria popolazione di pazienti e, se necessario, definire propri intervalli di riferimento. A scopi diagnostici i risultati delle concentrazioni di acido urico devono essere sempre valutati unitamente all’anamnesi, all’analisi clinica e ad altri specifici risultati. Ad una temperatura di 37°C il colore sviluppato dalla reazione viene misurato a 642 nm. Il risultato della concentrazione di acido urico appare sul display dopo circa 200 secondi. Secondo le impostazioni programmate nello strumento il risultato viene visualizzato in mg/dl o µmol/l. Componenti contenuti nella zona reattiva: Uricasi (fegato suino) ' 36 mU; POD (rafano) ' 72 mU; ascorbato-ossidasi (zucchine) ' 0,23 U; 4-(4- dimetilaminofenil)5-metil-2-(3,5- dimetossi -4- idrossifenil)-imidazolo- diidrocloruro (indicatore) 9,36 µg; tampone. Intervallo di misura e indicazioni per la diluizione2 Intervallo di misura: 2,0 – 20,0 mg/dl (120 – 1190 µmol/l). Nel caso in cui il valore dell’acido urico misurato risulti superiore al limite previsto dall’intervallo specifico di Reflotron Uric Acid (il display antepone al risultato il contrassegno >), il campione di siero o plasma può essere diluito con soluzione fisiologica in rapporto 1+1. Il valore reale dell’acido urico C viene calcolato sulla base della concentrazione dell’acido urico misurato C dil secondo la seguente formula: C = 2 · C dil. Precauzioni ed avvertenze Per uso diagnostico in vitro. Osservare le precauzioni e le norme di sicurezza previste per il trattamento di reagenti in laboratorio. Controllo di qualità Per il controllo di qualità utilizzare i controlli Reflotron Precinorm U o Reflotron Check in relazione alle specifiche esigenze di laboratorio e alle direttive previste per il controllo di qualità. I risultati devono rientrare negli intervalli specificati. Si consiglia a ciascun laboratorio di indicare le misure di correzione nel caso in cui i risultati non rientrino nell’intervallo. Uricasi Acido urico + O2 + 2 H2O õõõõõú Allantoina + H2O2 + CO2 Conservazione e scadenza Conservare le strisce a temperatura compresa tra +2°C e +8°C. A queste condizioni il test può essere utilizzato sino alla data di scadenza stampata sulla confezione e sul flacone delle strisce. Dopo aver estratto la striscia, richiudere immediatamente il flacone con l’apposito tappo. L’esposizione a polvere, umidità ecc. potrebbe rendere inutilizzabili le strisce. Prelievo e conservazione del campione2, 3 Sangue capillare; sangue intero prelevato in apposite provette standard, siero; sangue eparinato o plasma eparinato. Impiegare sangue fresco capillare o venoso immediatamente dopo il prelievo. Usare esclusivamente eparina come anticoagulante (preferibilmente eparinato di litio). Non usare altri anticoagulanti o additivi. Il sangue eparinato conservato in contenitori chiusi deve essere utilizzato entro 8 ore. Dopo sedimentazione degli elementi cellulari è possibile utilizzare il plasma surnatante a condizione che il campione non venga agitato. Per l’impiego di provette monouso o pipette capillari eparinate seguire le indicazioni riportate dal relativo produttore. Stabilità di siero e plasma eparinato conservati in contenitore chiuso: a +4°C - +8°C: 7 giorni; a +20°C - +25°C: 3 giorni. Note, limiti del test ed interferenze2,4 Concentrazioni di acido ascorbico fino a 5 mg/dl (284 µmol/l) non interferiscono sul risultato del test. Concentrazioni tossiche o patologiche di dopamina e metildopa possono fornire risultati falsamente alti. Non sono state finora notate interferenze da parte di sostanze endogene (criterio: recupero ± 10% valore base): valori di ematocrito fino al 55%, emolisi fino all’1%, lipemia ed altri 38 principi attivi controllati. Calibrazione La curva di funzione di Reflotron Uric Acid per convertire i valori di reflettanza in concentrazioni, è fissata per ogni lotto di strisce reattive utilizzando il metodo di riferimento Acido urico-plus di Roche Diagnostics a 37°C. I dati vengono trasmessi automaticamente allo strumento durante l’esecuzione del test. Esecuzione del test Materiale necessario (non fornito): strumento Reflotron, Reflotron Pipette e puntali o capillari, controlli, materiale di laboratorio per il prelievo del sangue. Prima di eseguire il test, leggere le istruzioni riportate nel manuale Reflotron e familiarizzarsi con le funzioni dello strumento. Accendere lo strumento. Quando sul display appare la scritta “REFLOTRON PRONTO”, estrarre una striscia reattiva dal flacone. Richiudere immediatamente il flacone con il relativo tappo che contiene una sostanza essiccante. Togliere la cartina di protezione (a), evitando di piegare la striscia. Raccogliere il campione p.es. con Reflotron Pipette (evitando la formazione di bolle d’aria) e applicarlo al centro della zona reattiva rossa (xx), evitando di toccare tale zona con il puntale (b); volume di campione necessario: 30 µl (vedi figura). Aprire lo sportello dello strumento e inserire la striscia orizzontalmente lungo la guida entro 15 secondi dall’applicazione del campione (c). Richiudere lo sportello. Prestazioni del test6 I dati relativi a Reflotron Uric Acid sono stati ottenuti in serie di analisi di sperimentazione. La maggioranza dei dati è risultata all’interno dei valori specificati. Ripetibilità (imprecisione entro la serie): CV (coefficiente di variazione) nell’intervallo normale 2,2%, nell’intervallo patologico 1,9%; campione: siero. Riproducibilità (imprecisione intergiornaliera): CV nell’intervallo normale 2,6%, nell’intervallo patologico 2,4%; campione: sieri di controllo. Accuratezza (confronto dei metodi; mg/dl; equazione rette di regressione, n campioni, coefficiente di correlazione r): y = 0,930 x + 0,50 e 1,058 x – 0,05 (n = 37 - 100; r = 0,975; campioni: sangue eparinato; metodo di riferimento x: uricasi-catalasi, Roche Diagnostics). La spiegazione dei simboli e la bibliografia sono riportate in fondo al foglietto illustrativo. Le aggiunte o modifiche significative sono indicate mediante una linea verticale posizionata in margine. Versione attualizzata: 2010-05 NL Toepassing Test voor de kwantitatieve bepaling van urinezuur in bloed, serum of plasma met Reflotron analyseapparatuur. De reactie vindt plaats bij een temperatuur van 37°C. De hierbij gevormde hoeveelheid blauw reactieproduct wordt bij 642 nm gemeten en is een maat voor de urinezuurconcentratie. Het resultaat ver schijnt na ca. 200 seconden op de display en wordt, afhankelijk van de gekozen instelling van het apparaat, weergegeven in mg/dl of µmol/l. Bestanddelen van de test: uricase (varkenslever) ' 36 mU; peroxidase (mierikswortel) ' 72 mU: ascorbaatoxidase (Curcubita spec.) ' 0,23 U; 4-(4-dimethylaminofenyl)5-methyl-2-(3,5-dimethoxy-4-hydroxyfenyl)-imidazol dihydrochloride (indicator) 9,36 µg; buffer. Voorzorgsmaatregelen en waarschuwingen Alleen bestemd voor in vitro diagnostische toepassing. De voorzorgsmaatregelen, die gebruikelijk zijn bij het werken met laboratoriumreagentia, dienen in acht te worden genomen. Opslag en houdbaarheid Mits bewaard in een gesloten flacon bij een temperatuur van +2°C tot +8°C kunnen de teststrips tot de op de verpakking of flacon vermeldde vervaldatum worden gebruikt. Na het uitnemen van een teststrip dient de flacon direct met de dop met droogmiddel te worden afgesloten om te voorkomen, dat de teststrips door blootstelling aan stof, vocht, etc. onbruikbaar worden. Monsterafname en monsterbereiding2, 3 Monstermaterialen: capillair bloed, volbloed afgenomen met standaard bloedafnamebuizen en het hieruit bereidde serum, gehepariniseerd bloed of heparineplasma. Als anticoagulans mag alleen heparine (bij voorkeur lithiumheparine) worden gebruikt. Geen andere anticoagulantia of additieven gebruiken! Vers capillair of veneus bloed onmiddellijk gebruiken. Gehepariniseerd bloed, bewaard in een afgesloten bloedbuis, binnen 8 uren gebruiken. Na precipitatie van de cellulaire bestanddelen kan het bovenstaande plasma in de test worden ingezet, waarbij vermenging met de onderstaande bestanddelen dient te worden vermeden. Indien met anticoagulans gecoate disposable buizen of capillaire pipetten worden gebruikt, dient zorgvuldig op de informatie van de fabrikant m.b.t. de stabiliteit te worden gelet. In serum en heparineplasma, bewaard in een afgesloten bloedbuis, is urinezuur bij +4°C tot +8°C 7 dagen stabiel en bij +20°C tot +25°C 3 dagen. storingen2,4 Opmerkingen, beperkingen van de bepaling – Ascorbinezuur tot 5 mg/dl (284 µmol/l) heeft geen invloed op de test. Toxische of pathologische concentraties van dopamine of methyldopa leiden tot meting van verhoogde urinezuurconcentraties. Van hematocrietwaarden tot 55%, hemolyse tot 1%, lipemie, endogene stoffen en 38 onderzochte geneesmiddelen kon in de geteste concentratiebereiken geen invloed op de bepaling worden vastgesteld (criterium: recovery ± 10% van de basislijn). de urinezuurbepaling voor het stellen van een diagnose te worden beoordeeld in combinatie met de anamnese, het klinisch onderzoek en de resultaten van andere onderzoeken en testen. Meetbereik en verdunning2 Meetbereik: 2,0 – 20,0 mg/dl of 120 – 1190 µmol/l. Indien de gemeten urinezuurwaarde hoger is dan het meetbereik van de test, verschijnt op de display vóór het resultaat het teken >. Het serum of plasma mag in dit geval 1 + 1 worden verdund met fysiologische zoutoplossing. De ware urinezuurwaarde C kan uit de gemeten urinezuurconcentratie C verd worden berekend met de volgende formule: C = 2 · C verd. References / Literaturangaben / Bibliographie / Bibliografia / Literatuurverwijzingen 1 Merdes H et al. J Clin Chem Clin Biochem 1985; 23: 608 2 Daten der Evaluierung, Roche Diagnostics GmbH 3 Guder WG et al. DG Klinische Chemie Mitt 1995; 26: 205 4 Koller PU et al. Lab med 1989; 13: 399-402 5 Thefeld W et al. Dtsch Med Wschr 1973; 98: 380-384 6 Van der Slik W, Leinberger R. Tijdschr NVKC 1992; 17: 67-73 LOT Kwaliteitscontrole Om te voldoen aan de individuele eisen van het laboratorium of aan andere voorschriften wordt voor de kwaliteitscontrole Reflotron Precinorm U of Reflotron Check aanbevolen. De resultaten moeten binnen het aangegeven bereik liggen. Ieder laboratorium dient aan te geven, welke correctiemaatregelen moeten worden genomen, als de gevonden waarden buiten het aangegeven bereik liggen. Specificaties van de test6 De resultaten van de Reflotron Uric Acid test werden in meerdere series van testen verkregen. De meerderheid van de resultaten lag binnen de aangegeven bereiken. Herhaalbaarheid (onnauwkeurigheid in de serie): Met serum als monstermateriaal werd in het normaalbereik een variatiecoëfficiënt (CV) van 2,2% verkregen en in het pathologische bereik een CV van 1,9%. Reproduceerbaarheid (onnauwkeurigheid van dag tot dag): Met controlesera als monstermateriaal werd in het normaalbereik een CV van 2,6% verkregen en in het pathologische bereik een CV van 2,4%. Nauwkeurigheid (methodevergelijking: mg/dl, regressievergelijkingen, n monsters, correlatiecoëfficiënt r): Vergelijking met de Uricase-Katalase bepaling van Roche Diagnostics (x) als referentiemethode met gehepariniseerd bloed als monstermateriaal: y = 0,930 x + 0,50 en y = 1,058 x – 0,05, respec tievelijk (n = 37-100; r = 0,975). De verklaring van de symbolen en literatuurverwijzingen vindt u onderaan in de bijsluiter. Batch code/Lot number / Chargenbezeichnung / Code du lot / Codice del lotto / Lot nummer LOT In vitro diagnostic medical device / In-Vitro-Diagnostikum / Dispositif médical de diagnostic in vitro / Dispositivo medicodiagnostico in vitro / Medisch hulpmiddel voor in-vitro diagnostiek LOT This product fulfills the requirements of the European Directive 0088 98/79/EC for in vitro diagnostic medical devices / Dieses Produkt erfüllt die Anforderungen der Europäischen Richtlinie 98/79/EG für in-vitro-diagnostische medizinische Geräte / Ce produit répond 0088aux exigences de la Directive Européenne 98/79/CE concernant les dispositifs médicaux de diagnostic in vitro / Questo prodotto è ai requisiti della Direttiva Europea 98/79/CE relativa ai IVD conforme dispositivi medico-diagnostici in vitro / Dit product voldoet aan de 0088 eisen van de Europese Richtlijn 98/79/EG betreffende medische IVD hulpmiddelen voor in-vitrodiagnostiek Catalogue number / Bestellnummer / Référence du catalogue / Numero +30oC di catalogo / Catalogus nummer 5() IVD +2oC Belangrijke toevoegingen of wijzigingen zijn gemarkeerd met een balk in de kantlijn. +30oC Manufacturer / Hersteller / Fabricant / Fabbricante / Fabrikant +2oC Datum van uitgifte: 2010-05 +30oC +2oC Temperature limitation (Store at) / Temperaturbegrenzung (Aufbewahrung bei) / Limites de température (Conservation à) / Limiti di temperatura (Conservare a) / Temperatuurlimiet (Bewaren bij) Kalibratie Voor de omzetting van reflectiewaarden in urinezuurconcentraties wordt gebruik gemaakt van een functiecurve, die lotspecifiek wordt bepaald. De functiecurve van de Reflotron Uric Acid test wordt bepaald m.b.v. de Uric Acid-plus bepaling van Roche Diagnostics bij 37°C. Deze lotspecifieke gegevens worden automatisch in het apparaat ingevoerd bij het uitvoeren van de test. Uitvoering van de test Voor het uitvoeren van de test zijn de volgende materialen benodigd (worden niet bij de test bijgeleverd): Reflotron analyseapparaat, Reflotron Pipette en pipettips of capillaire pipetten, controlematerialen en de gebruikelijke benodigdheden voor het afnemen van bloed. Vóór het uitvoeren van de bepaling de handleiding van het Reflotron analyseapparaat goed doorlezen, zodat u vertrouwd bent met de werking van het apparaat. Zet het apparaat aan. Als op de display “GEREED” verschijnt, een teststrip uit de flacon halen. De flacon onmiddellijk weer afsluiten met de dop, die een droogmiddel bevat. Verwijder de beschermfolie van de teststrip (afbeelding a) zonder de teststrip te buigen. Pipetteer zonder luchtbelvorming 30 µl monstermateriaal (b.v. met de Reflotron Pipette) en breng dit zonder het testveld te raken als één druppel op in het midden van het rode testveld (xx, afbeelding b). Open de klep. Plaats de teststrip binnen 15 seconden op de geleider en schuif deze horizontaal naar voren tot deze op zijn plaats vergrendeld wordt (afbeelding c). Sluit de klep. (a) (b) (c) LOT Verpakkingsvorm Verpakking met 30 teststrips, 5() 1 0745103. Diagnostische betekenis Urinezuur is het eindproduct van de purinestofwisseling in het menselijk lichaam. De bepaling van urinezuur wordt gebruikt voor de diagnose en voortgangscontrole van tal van nieraandoeningen en stofwisselingsstoornissen, zoals nierinsufficiëntie, jicht, leukemie, psoriasis, bij vasten en andere aandoeningen met voedingsstoornissen en bij patiënten behandeld met cytostatica. Testprincipe1 Na opbrengen op de teststrip vloeit het monster naar het testveld. Hier worden in geval van bloed als monster de erytrocyten eerst van het plasma gescheiden. Het in het monster aanwezige urinezuur wordt in het testveld door uricase met zuurstof geoxideerd tot allantoïne en waterstofperoxide. In een volgende reactie oxideert het gevormde waterstofperoxide in aanwezigheid van peroxidase een redox-indicator, waarbij een blauwe kleurstof wordt gevormd, waarvan de hoeveelheid rechtevenredig is met de hoeveelheid urinezuur in het monster: uricase urinezuur + O2 + 2 H2O õõõõú allantoïne + H2O2 + CO2 POD H2O2 + indicator õõõú blauwe kleurstof + H2O Op de display verschijnt nu “UA”, waarmee bevestigd wordt, dat de testspecifieke magnetische code door het apparaat correct is afgelezen. Daarnaast wordt (in seconden) aangegeven, hoelang het nog duurt tot het resultaat op de display verschijnt. Met behulp van lotspecifieke functie- en omrekeningsfactoren, die door het apparaat d.m.v. de magnetische strip aan de onderzijde van de teststrip zijn ingelezen, worden de metingen vervolgens automatisch omgerekend in de urinezuurconcentratie. Afhankelijk van de gekozen instelling van het apparaat op conventionele- of SI-eenheden wordt de urinezuurconcentratie weergegeven in mg/dl of µmol/l. Verwijder de gebruikte teststrip uit het apparaat en gooi deze overeenkomstig de in uw laboratorium geldende procedures weg. Referentiewaarden5 Mannen: 3,4–7,0 mg/dl of 200–420 µmol/l. Vrouwen: 2,4–5,7 mg/dl of 140–340 µmol/l. Omrekeningsfactoren: mg/dl x 59,5 = µmol/l. Ieder laboratorium dient zelf te controleren of de aangegeven referentiewaarden ook voor haar eigen patiënten geldig zijn. Indien dit niet het geval is, dienen eigen referentiewaarden te worden bepaald. Zoals gebruikelijk, dienen de resultaten van 0088 REFLOTRON and PRECINORM are trademarks of Roche. IVD © 2010, Roche Diagnostics Diagnostics GmbH " Roche Sandhofer Strasse 116 D-68305 Mannheim www.diavant.com www.roche.com +30oC +2oC pi_05904773001_01_INT_420x297_IFU.indd 2 Use by / Verwendbar bis / Utiliser jusque / Utilizzare entro / Houdbaar tot 05904773001(01) R1 (black) 06.07.2010 14:08:06